Met Vloed, een ontwerp van Studio Segers uit Maaseik, wist Per/Use te imponeren tijdens de jongste uitgave van de Biënnale Interieur. Vloed is een prachtige houten fruitschaal die werd vormgegeven als een meanderende rivier die zich door de eeuwen heen een weg door het landschap wist te banen. Plaats je de drie delen van Vloed broederlijk naast elkaar, is er geen naad te zien en krijg je een lange stroom.
Maar de drie delen kunnen ook perfect los van elkaar hun mannetje staan. Eentje voor in de keuken, twee voor in de woonkamer? Gegarandeerd dat ze ook dan nog bewonderende blikken weten te ontlokken, deels door de oogstrelende vloeiende vorm, maar zeker en vast ook door het contrast tussen de natuurlijke houtnerven en de strakke sneeuwwitte ‘rivierbedding’. Zo lijkt Vloed wel iets weg te hebben, een momentopname te zijn van een winterlandschap.
Over de designstudio & de producent
Het waren productontwikkelaar Wim Segers en grafisch ontwerper Rita Westhovens die in 1989 Studio Segers besloten boven de doopvont te houden. Tien jaar later kreeg het ontwerpbureau de versterking van zoon Bo en zijn echtgenote Marjan, waarop we dus menen te kunnen spreken over een heuse ‘designfamilie’. De symbiose tussen het viertal komt in ieder geval sterk tot uiting in de vele ontwerpen die Studio Segers intussen kan voorleggen, en waarmee men ook al verscheidene bekroningen in de wacht wist te slepen.
Het relatief jonge designmerk Per/Use is op haar beurt reeds enkele keren aan bod gekomen op dit platform, en dat hoeft ook niet te verwonderen, met roots die teruggaan tot de bijna iconische Kunstwerkstede De Coene. Per/Use streeft naar voorwerpen die klasse uitstralen door karakter, iets wat vaak bekomen wordt door het slim combineren van contrasterende materialen. Vakmanschap & bezieling, ‘Crafts & Soul’ zoals ze het zelf verwoorden, dat is waar het bij Per/Use om draait.