Tien dingen die je misschien nog niet wist over Charles & Ray Eames

Tien dingen die je misschien nog niet wist over Charles & Ray Eames

Op de creativiteit van het Amerikaanse designduo Charles & Ray Eames stond geen limiet. Over een tijdspanne van ruwweg vier decennia slaagde het tweetal erin een onuitwisbare impact te maken op moderne architectuur, meubeldesign, industrieel ontwerp, fotografie en de gehele maakindustrie in het algemeen. Ook op dit portaal kwamen de Eameses al meermaals aan bod. Maar deze tien feitjes wist je wellicht nog niet!

1. Charles Eames werd van de universiteit geweerd

Als jonkie wist Charles zich te verzekeren van een studiebeurs om school te lopen aan de Washington University in z’n thuisstad St. Louis. Maar klaarblijkelijk resulteerde z’n nimmer tanende toewijding voor de figuur en het werk van Frank Lloyd Wright in dermate veel frustraties bij z’n docenten, dat Eames na slechts twee jaar van de universiteit werd gegooid. Z’n inzichten over architectuur zouden ’te modern’ zijn geweest…

2. Charles dong naar de hand van Ray met een brief

Ray & Charles ontmoetten elkaar in 1940 op de Cranbrook Academy of Art in Michigan, waar Eames departementshoofd Industrieel Ontwerp was, en de jongere Ray Kaiser schilderkunst studeerde. Bij het maken van de schetsen en modellen voor de inzending van Eames & Eero Saarinen aan de MOMA-meubelwedstrijd werd de hulp ingeroepen van de getalenteerde studente Ray. De samenwerking tussen de twee sloeg in als een bom en resulteerde in de scheiding van Charles van z’n toenmalige echtgenote Catherine Woermann.

Eames

In een goudeerlijke brief vroeg Charles vervolgens verkering aan met Ray, onder meer met een tekening van een hand. Iets waar laatstgenoemde maar wat graag op inging. Het vervolg laat zich raden, de timing iets minder: slechts één maand na het schrijven van Eames was het koppel gehuwd. Ray Kaiser zou voortaan door het leven gaan als Ray Eames.

Lieve juffrouw Kaiser, 

Ik ben (bijna) 34 jaar, (opnieuw) single en zit aan de grond. Ik hou heel erg veel van je en zou graag heel erg snel met je trouwen*. Ik kan je niet beloven dat ik ons goed zal kunnen onderhouden, maar als je me een kans geeft, zal ik het in ieder geval hard proberen.

* snel betekent heel erg snel

Ondertekenen deed Eames met heel wat xjes en ‘Charlie‘.

3. Hun eerste atelier was in de logeerkamer

Wanneer Charles & Ray hun eerste appartement betrokken in Los Angeles, begonnen ze ineens met het ombouwen van de logeerkamer tot een heuse werkplek. Dat was ook meteen de locatie waar ze hun eerste vormende machine (met de naam Kazam!) construeerden. Die machine werd gevoed met lijm en hout dat Charles meegriste van filmstudio MGM, waar hij een baan had als architect.

4. Ze maakten revolutionaire beenspalken voor gewonde militairen

Eames2

Vlak voor ze zich waagden aan de productie van multiplex meubilair, gebruikten ze deze techniek ook al om spalken en brancards te maken voor soldaten die tijdens WOII gewond raakten. Ze werden gekenmerkt door hun geringe gewicht en vooral gelauwerd om het feit dat deze middelen goedkoop waren om in grotere series te produceren. Op vandaag worden de spalken tijdens exposities over WOII nog geregeld tentoongesteld als kunstobjecten.

5. Hun woning is een reflectie van hun werk & leven

Eames3

Het huis van de Eames werd opgetrokken in 1947, in navolging van een studie van bouwmaterialen- en technieken die overgehouden werden aan WOII. De woning kwam perfect tegemoet aan de verwachtingen van de Eameses, met een functie als enerzijds woonhuis, maar anderzijds ook als atelier. Pat Kirkham zou het huis waar Charles & Eames hun hele leven zouden wonen ooit als een ‘Mondriaans-aandoende compositie in de weidse omgeving van L.A.’.

6. Ze veranderden de perceptie rond film

Eames-Glimses-of-the-USA

Lang voordat anderen hen voor waren, slaagde het koppel erin de beleving rond film te veranderen door nieuwe technieken te integreren. Zo was er de film Glimpses of the USA (een propagandafilm die in Rusland zou worden afgespeeld over het leven in Amerika) die zo werd opgebouwd dat hij simultaan op zeven schermen hoorde te worden afgespeeld.

Bij een andere film, House of Science uit 1962 moesten verschillende beelden tegelijk op een gebogen ovalen scherm worden geprojecteerd, onder een nauwgezette snelheid, ritme en perspectief.

7. Ze zagen innovatie slechts als het laatste redmiddel

Hoewel Charles Eames tegenwoordig vaak aanzien wordt als een van de grootste vernieuwers in tal van ontwerptakken, meende hij altijd dat ontwerpers innovatie slechts mogen beschouwen als laatste redmiddel. ‘Vernieuwing doet vaker slecht dan goed‘, klonk het.

 

Zo sloeg het koppel na maanden overwegen uiteindelijk een miljoenenaanbod van brouwerij Budweiser af om hun logo te herontwerpen. Volgens Charles waren er simpelweg te weinig redenen om het bestaande logo te veranderen…

8. Formeel was niet hun ding

Net zoals hun woning reflecteerde hun kledingstijl de persoonlijkheden van het koppel. Het praktische aspect werd ten allen tijde vooropgesteld, stijfheid was niet aan hun besteed. Charles droeg veelal een neutraal hemd met open nek en losse mouwen, z’n echtgenote deed het vaak met een blouse met korte mouwen en een jurk daarboven. Voor Charles bestond avondkledij simpelweg uit het toevoegen van een zwarte das aan z’n alledaagse voorkomen.

9. Ze maakten een film over hoe clown makeup op te doen

Zowel Ray als Charles waren gefascineerd door clowns. Ze bewonderden de artiesten die deze figuren vertolkten. Hun obsessie legden de Eameses in 1971 vast met een video tutorial over hoe men het best clown makeup aanbrengt.

10. Ray stierf exact tot op de dag tien jaar na Charles

Tot aan het overlijden van Charles in 1978 bleef het koppel erg productief ontwerpen. Nadien besloot Ray alle onvoltooide projecten op haar eentje af te werken, en haar verdere leven toe te wijden aan het verspreiden van de theorieën die het koppel gezamenlijk had opgebouwd. Precies – tot op de dag – tien jaar na het overlijden van Charles kwam ook Ray op 21 augustus 1988 te gaan, aan de gevolgen van kanker… Desalniettemin leeft het koppel door in al hun ontwerpen die je ook vandaag nog courant kan zien.

 

About The Author

Gauthier vervoegde de Niwzi-ploeg in de herfst van 2014. Als liefhebber van al wat mooi is, stond het in de sterren geschreven dat hij Decozine.be onder z’n hoede zou krijgen, al weet hij ook technologische snufjes wel te appreciëren. Een ding is zeker: het koffietoestel zal nooit lang werkloos blijven met Gauthier in de buurt!

Lees ook