Afgelopen woensdag werden naar jaarlijkse analogie de Henry van de Velde Awards uitgereikt. Met deze erkenning prijst Design Vlaanderen de designbedrijven die het meest wisten te imponeren met een product of concept.
Bij deze editie waren het Paul Verhaert en de bedrijven Made en Materialise die respectievelijk met de awards voor loopbaan, jong talent en bedrijf aan de haal gingen. Daily-Needs, een ontwerp van Studio Segers, tenslotte wist de publieksprijs 2014 weg te kapen, een prijs die voortkomt uit een stemming bij de bezoekers aan de tentoonstelling (zie onderaan).
Paul Verhaert
De eerste, Paul Verhaert, legde na z’n studies aan de Design Academy in Eindhoven in 1969 de basis voor de gelijknamige Verhaert Company, wat zou leiden tot ruim 500 innovatieve ontwerpen voor tal van industrieën. Zo had hij de hand in sommige oplossingen voor de ruimtevaartsector, maar wist hij evengoed de mechanismen achter de relaxzetel zoals we die vandaag nog kennen uit te denken. Hoewel Verhaert Company in 2002 een Henry van de Velde Award in de categorie Bedrijf binnenhaalde, bleef de uitvoerige erkenning van de persoon achter de firma al die jaren eerder bescheiden. Tot nu dus…
Materialise
Ingewijden zullen het beamen: België neemt mondiaal de pioniersrol in wat het 3D-printen betreft, met de Leuvense bedrijven Materialise en Layerwise als exponenten. Materialise slaagt er de jongste tijd in het grote publiek te illustreren dat 3D-printen anno 2016 niet langer enkel is weggelegd voor automotive, aerospace of prototyping, maar dat de inzetbaarheid ook tot de designwereld kan reiken. Illustratief hierbij is de .MGX by Materialise-collectie. Als geen ander tonen deze producten het potentieel van de techniek aan…
Made
Made tenslotte werd in de bloemetjes gezet in de categorie Jong Talent. De jury oordeelde dat het 12-koppige Antwerpse ontwerpagency er als geen ander in slaagt naam & faam uit te bouwen met een mix van jonge getalenteerde service- en productdesigners.
Design Vlaanderen verwoordt het als volgt: “Made kijkt naar de wereld door de ogen van de eindgebruiker. Zo realiseren ze steeds opnieuw oplossingen die naadloos inspelen op de reële noden en toekomstige verwachtingen van de markt. Hun uiteindelijke doel blijft het verhogen van de levenskwaliteit van de eindgebruiker. Een krachtig proces dat hun klanten keer op keer helpt groeien.”
Daily Needs
De bezoekers aan de tentoonstelling vorig jaar kozen uit de Henry van de Velde Labels 2014 hun favoriet. Daily-Needs, een modulair programma om te tuinieren en kleinvee te houden (kippenhok, groentebak, tuinberging), kreeg het meeste stemmen en won daarmee de Henry van de Velde Award van het Publiek 2014. Het is hiermee een favoriet van jury’s en publiek gebleken, want het ontwerp van Wim en Bob Segers (Studio Segers) won in 2013 de OVAM Ecodesign Award PRO ’13 Product in ontwikkeling en kreeg in 2014 een Henry van de Velde Label.
Henry van de Velde Labels
Verder kregen ook 19 producten en diensten (die het afgelopen jaar werden gelanceerd) het Henry van de Velde Label 2015 toegewezen. (In dit artikel zie je ze nog eens allemaal netjes opgelijst!)
In de Bozar kan je overigens tot en met 20 maart gratis een expositie bezoeken waar de laureaten in de spotlights worden geplaatst. Bezoekers kunnen er ook zelf hun stem uitbrengen voor de Henry van de Velde publieksaward 2015.