1. What’s in a name?
2. Savoy zet Finland op de kaart in designmiddens
3. Iedere vaas is uniek…
4. … maar ook veelzijdig
De Savoy-vaas
In 1937 vond de Wereldtentoonstelling in Parijs plaats, het decor bij uitstek om een instant-klassieker te lanceren. Om deze reden schreef de Karhula-Iittala glasfabriek een competitie uit, een die Aalto met vlag en wimpel zou weten binnen te halen met z’n organische ontwerp: de Savoy-vaas. De naam ‘Savoy’ zou toe te schrijven zijn aan een luxueus restaurant in Helsinki, waarvoor Aalto samen met z’n echtgenote, de architecte Aino Marsio, onder meer meubilair ontwierp.
Overigens wist Aalto’s echtgenote Aino in 1932 ook al een tweede prijs binnen te rijven in een andere Iittala-ontwerpwedstrijd met het servies Bölgeblick. Vier jaar later valt Aino met Bölgeblick nog eens in de prijzen: op de Triënnale van Milaan in 1936 haalt de ontwerpster de gouden medaille.
Alvar Aalto:“God created paper for the purpose of drawing architecture on it. Everything else is, at least for me, an abuse of paper.”
Sommigen beweren dat Aalto de mosterd haalde bij de Finse natuur, of zelfs de kustlijn van de Middellandse Zee, nog anderen hebben het over jaarringen van bomen, en een laatste verhaal vertelt dat de Finse ontwerper zich liet inspireren door de lederen broek van een Eskimovrouw (‘Eskimoerindens skinnbyxa‘), ineens ook de naam van de ruwe schetsenbundel waarmee Aalto deelnam aan de Karhula-Iittala-wedstrijd.
Wat er ook van aan is, het resultaat mocht en mag er nog steeds wezen…
Toen het grote publiek tijdens de wereldtentoonstelling kon kennismaken met de iconische Savoy-vazen, betekende dit ineens dat Finland voortaan niet enkel bekend was om z’n architecten (waaronder Eliel Saarinen), maar ineens ook in internationale designmiddens op de kaart stond. Grote designers zoals Charles & Ray Eames en George Nelson zouden beïnvloed zijn door Aalto’s moderne design.