Afgelopen maand stond de Britse hoofdstad opnieuw volledig in het teken van design tijdens het London Design Festival, een van ’s werelds meest belangrijke jaarlijkse designevents. Redenen te over om de stad tijdens het LDF een bezoekje aan te doen.
The Cloakroom
In het Victoria & Albert Museum, kortweg V&A, was tijdens het London Design Festival een installatie geplaatst, die de naam The Cloakroom droeg. Bezoekers kregen er de mogelijkheid een jas van de designzusjes Faye & Erica Toogood aan te trekken. De naad van de jassen, gemaakt met een soort schuim afkomstig van de Deense stoffengigant Kvadrat, is beschilderd met een donkere silicone om het opvallende patroon nog extra in de verf te zetten.
In iedere jas zat een kaart, waarop een plattegrond van het V&A prijkt met daarop alle verschillende thema’s zoals ceramics, metalworks, furniture…
Naast de jassen zelf, maakt Studio Toogood ook 9 verschillende ‘jas-sculpturen’ die verspreid stonden doorheen het museum, telkens passend bij het respectievelijke thema waar ze geplaatst waren. Een van de meest opvallende was een versie in wit marmer (op de foto hieronder rechts te zien).
Curiosity Cloud
Naast de opvallende bijdrage van Studio Toogood konden bezoekers ook in het V&A terecht voor de ‘Curiosity Cloud’, een installatie van de Mischer’Traxler. Deze Weense studio plaatste in de Norfolk House music room, een opvallende ruimte met talloze gouden accenten, een al even imponerende glassculptuur, een wolk van 264 ‘peertjes’, als het ware, met in ieder glasbol een handgemaakt maar desalniettemin realistisch insect opgehangen aan een touwtje.
Wanneer bezoekers zich door de ruimte begeven, ontstaat er zacht getik van deze libellen of vlinders tegen de glaswand. LED-licht bij ieder onderdeel van deze Curiosity Cloud resulteert in een waar audiovisueel spektakel.
De Ace Stool
Ook in het Ace Hotel, sinds 2013 een absolute hotspot in Shoreditch, een van de hipste wijken van Londen, kon je terecht voor een dosis eyecandy. De Canadese designer Philippe Malouin (waar ondergetekende momenteel aan de slag is) ontwierp voor dit hotel de Ace Stool, een collectie krukjes die voortkomen uit de eenvoudige geometrie van een tandwiel. Door hun specifieke vormgeving kunnen ze ook op een interessante manier worden gestapeld, als ware het zuilen uit de Klassieke Oudheid. Geïnteresseerden kunnen deze opvallende stoelen binnenkort flatpack aankopen bij het Ace Hotel.
Ook voor de deurklinken van het Ace Hotel liet Malouin zich inspireren door items die eerder gelinkt worden aan industrie. Zo is er deze ‘Hex Key’-deurklink, een ontwerp dat voortvloeide uit de vormgeving van de klassieke inbussleutel.
Naast werk van Malouin kon je in het Ace Hotel ook nog terecht voor werk van andere designers.
My Grandfather’s Tree
Deze boomstammen maken deel uit van een tentoonstelling in Somerset House van designer Max Lamb genaamd ‘My Grandfather’s Tree‘. Hier presenteerde hij 131 stukken van een es boom die op de boerderij bij zijn grootvader in Yorkshire stond, maar wegen houtrot neergehaald moest worden.
De stukken zijn allemaal perfect gepolijst en dus superglad op de kopse kant van het hout. Andere stukken zijn dan weer erg brut gelaten en tonen de natuurlijke vormen en kronkels van de boom, terwijl nog andere opnieuw net meer bewerkt zijn tot bijvoorbeeld een stoel.
Samsung Serif TV
Ook in het Somerset House presenteerden de broertjes Bouroullec hun Serif TV die ze voor Samsung wisten te ontwerpen. Op deze bescheiden expositie kan je de verschillende formaten en kleuren ontdekken, net als de verschillende modellen die de revue passeerden tijdens het ontwikkelingstraject.
Ronan Bouroullec:“Ikzelf vind de uitstraling van de televisie knap, omdat de Serif als meubel kan worden aanzien, een tegenbeweging tegen de steeds dunner wordende flatscreens. “De Serif is eerder dan een tv een interieur-object dat van alle kanten kan worden bekeken, net als een stoel”, zo klonk het al bij Ronan.“De Serif is, eerder dan een tv, een interieur-object dat van alle kanten kan worden bekeken, net als een stoel.”
Alle bedrading langs de achterzijde van het toestel kan afgeschermd worden door een met textiel beklede plaat die er magnetisch aan vastklikt.
Fractal Projects
De lichtinstallatie ‘Fractal Projects’ van designer Arik Levy (die onlangs ook voor het Belgische Tamawa een bijdrage leverde) maakte deel uit van een samenwerking met de ‘Transition; Warm/Wet’-installatie van een Turks architectenbureau. De lichtsculptuur is bestaat uit een opvallend lichtelement, opgetrokken uit micro LED-strips.
Het resultaat is een imposant en bovenal fel lichtspel. Mooi, maar lang kon je er helaas niet naar kijken… De designer beoogde naar eigen zeggen bezoekers datzelfde gevoel te bieden als wanneer de zon op je gelaat schijnt.
Nest Shelf
De Nest Shelf-kastjes van de Japanse designer Nendo in Somerset House zijn erg eenvoudig. Men kan de koolstofvezel kastjes gewoon uitschuiven tot een, twee of drie kastblokken in de proporties die het best overeenkomen met jouw voorkeur en de beschikbare oppervlakte. Heel simpel dus…
Stack Drawers
Raw Edges heeft ter gelegenheid van het London Design Festival een update gebracht van de Stack Drawers, een collectie die het designbureau in 2008 ontwikkelde voor het Britse meubelmerk Established & Sons.
De ladekasten bestonden allemaal uit verschillende materialen en kleuren. Het was naast een meubel bijna een kleur/materiaal-onderzoek, iets wat me zeker wist te bekoren. Zo ontstonden super mooie combinaties.
Bepaalde delen waren marmer, andere mdf, sommige bekleefd met behangpapier, snijmatten, natuurlijk hout, bekleefd met textiel, krijtbord, … Maar uiteindelijk werden hele cleane en afgewerkte ladekasten gemaakt. Ook de presentatie van al deze kasten samen werkte heel erg goed…