1. Eero Saarinen: kort levensverhaal
2. Het partnership met Knoll en Eames
3. Het ontstaan van de Tulip familie
4. Star Trek futuristisch
Partnership met Knoll…
Lang zou het niet duren voor een jonge Saarinen mocht kennismaken met Florence Schust, een beloftevolle protégé van Eero’s vader Eliel. Doorheen de jaren zou Eero een soort broer-zusrelatie opbouwen met Florence, de latere echtgenote van Hans Knoll van de gelijknamige fabrikant van designmeubilair. Mevrouw Knoll hoefde er dan ook niet lang over te twijfelen om Eero ook uit te nodigen om te ontwerpen in opdracht van Knoll. Het partnership zou uiteindelijk 15 jaar duren en heel wat mooie resultaten opleveren, waaronder de Pedestal Table, Tulip Chairs, Womb Chair en Executive Seating.
Eero Saarinen:“The purpose of architecture is to shelter and enhance man’s life on earth and to fulfill his belief in the nobility of his existence.”
Hoewel de talloze ontwerpen onmiskenbaar succesvol bleken, zal Saarinen, meer nog dan als meubelontwerper, beschouwd worden als architect. Het aantal realisaties lijkt dan ook schier oneindig, met verschillende ambassades, enkele schoolgebouwen alsook verscheidene hoofdzetels van bedrijven. Naast de TWA terminal in de John F. Kennedy-luchthaven in New York, is het meest opvallende ontwerp misschien wel de metershoge Gateway Arch (Jefferson National Expansion Memorial) in St. Louis, een vormelijke vertaling van de beschrijving van de stad: ‘a gateway to the West’. En dat voor iemand die in z’n studententijd smalend “Second-place Saarinen” werd genoemd, omdat hij tijdens ontwerpwedstrijden niet zelden vlak naast de hoofdvogel greep…
Saarinen werd zowel tijdens als na z’n leven vaak verweten een eigen stijl te ontberen. Naar eigen zeggen wou hij zich niet in een hokje laten duwen, en koos hij er bij opdrachten voor om de smaak van de cliënt zwaar te laten doorwegen. Hij wist zich met andere woorden steeds opnieuw heruit te vinden in functie van zijn respectievelijke opdrachtgever.
… en met Eames
Eens om de zoveel tijd gebeurt het dat een zogenaamd ‘bijproduct’ net béter scoort dan het artikel waar dit item wordt bij geposteerd. Zo ook bij de Tulip-stoelen, het meest bekende resultaat van een vruchtbare samenwerking met Charles Eames. Beide jonge ontwerpers verkenden toendertijd – we spreken eind jaren ’30, de mogelijkheden van nieuwe materialen zoals glasvezel.