1. Studies & de tocht door Europa
2. WOII fnuikt de carrière van de jonge Jacobsen
3. ‘Architect’, geen ‘designer’
4. De Mier & De Vlinder: de eerste Deense stoelen in serieproductie
5. Varianten & actueel
Architect, geen ‘designer’
De architecturale realisaties van Arne Jacobsen dragen onmiskenbaar invloeden van Le Corbusier en ook Mies Van der Rohe, hoewel de Deen er ook als geen ander in slaagde om z’n ontwerpen dat typische Deens modernisme mee te geven. Gezien het feit dat hij het pad effende voor de vele courante Deense designmerken, hoeft het niet te verwonderen dat men vaak naar Jacobsen refereert als ‘de vader van het Deense design’. Of is het intussen de grootvader van Deens design?
Verder liet hij zich doorheen z’n leven, naast de Eameses, ook inspireren door de Italiaanse designhistoricus Ernesto Rogers, die ooit verkondigde dat het design van ieder product van het grootste belang was, van een lepel tot een stad. Een ideologie die, zo vond hij, ook perfect in lijn was met z’n eigen visie. Als een bezetenen zou hij zich gelijktijdig op serviezen, flatgebouwen, kraanwerk en deurknoppen werpen.
Leuk weetje: ook de firma Stelton heeft een opvallende link met Jacobsen. Het was Peter Holmblad, de stiefzoon van… juist ja…, die vanaf eind jaren ’70 het Deense bedrijf onder z’n hoede zou hebben. De link resulteerde in de Cylinda-lijn, die drie producten van de hand van Jacobsen omvatte.
Sowieso kunnen we stellen dat Jacobsen anno 2015 haast meer gekend is om zijn simpele doch elegante en bovenal functionele meubelontwerpen, dan om z’n architecturale realisaties. Ook al beschouwde hij zichzelf ook meer architect dan product-ontwerper. Naar verluidt zou hij de naam ‘designer’ ook grondig hebben veracht.