In onze artikelreeks die toch iet of wat verband houdt met het Europees Kampioenschap, prijkt de affiche Zwitserland – Frankrijk. Welk designicoon is meer geschikt om hierbij als protagonist te fungeren dan de Zwitsers-Franse architect Le Corbusier, die vaak betiteld wordt als de ‘vader van de moderne architectuur’, of nog: ‘de architect van de eeuw’.
Le Corbusier, in 1887 geboren als Charles-Edouard Jeanneret, stond onder meer bekend om z’n ‘Plan Voisin’, het ambitieuze plan om Parijs te herscheppen door het volledige derde en vierde arrondissement van de Lichtstad plat te gooien en hier volledig nieuwe kantoorgebouwen op te trekken.
In 2015 was het exact een halve eeuw dat de Zwitserse Fransman het tijdelijke voor het eeuwige ruilde, al dient het gezegd dat Le Corbusier ook postuum de gemoederen nog steeds weet te beroeren. Zo ontstond vorig jaar nog wat commotie toen z’n vermeende fascistische sympathieën aan de oppervlakte kwamen.
Inspiratiebron voor…
Maar goed, we gaan het echter niet zozeer over de persoon Le Corbusier, maar des te meer over een ontwerp hebben waarvoor hij indirect inspiratie leverde. Zoals bijvoorbeeld Réaction Poétique die fabrikant Cassina recent voorstelde.
De reeks komt van de hand van de Spanjaard Jaime Hayon en is opgebouwd uit vier tafelstukken, een schaal en twee bijzettafels. Naar eigen zeggen haalde hij hierbij de mosterd bij de organische vormen van de sculpturen en schilderijen die Le Corbusier intussen een hele poos terug wist te scheppen, zoals de Ronchamp Chapel in Frankrijk en de regeringsgebouwen van de stad Chandigarh. Zie bijvoorbeeld het kruis op het grootste object als knipoog naar de kapel.
Eigen aan Hayon’s designvisie is dat er slechts één materiaal werd gebruikt: massief essenhout dat zwart werd gekleurd en een licht glanzende afwerking mee kreeg.