1. Van metselen en houtbewerking tot Woven
2. Ontwerpen over de grenzen heen
3. Mooie merken die inspireren
4. Ruimte in een ruimte
5. Een blik op de toekomst
Merken die aanspreken
“Of er merken zijn waar ik naar opkijk? Omwille van het feit dat men er op zo’n indrukwekkende manier omspringt met hout, spreken de producten van de Duitse fabrikant Nils Holger Moormann me zeker aan. Hoewel het gaat om een industriële productiefaciliteit, behouden de producten toch een zekere mate van eenvoud. Hèt toonbeeld hiervan was een ontwerp van de Spaanse designer Tòmas Alonso, een soort stoeltje dat enkel wordt samengehouden met touw.”
“Het is een ongeschreven wet dat ook de designer verregaand hoort mee te denken met het commerciële proces.”Een ander merk waar de designer-in-opleiding naar opkijkt, is het Deense Hay (waarvoor overigens ook de broertjes Bouroullec en onze eigenste Sylvain Willenz ontwerpen).
“Niet in het minst omdat men er echt naar streeft inspirerende producten in massaproductie te brengen. Men start er met een idee, en onderzoekt vervolgens om dit zo goedkoop mogelijk te realiseren. Uiteraard bemoeilijkt dit ook ergens het werk van de designer, maar het is een ongeschreven wet dat ook zij moeten meedenken met het commerciële proces.”
“Verder vind ik ook het werk van Maarten De Ceulaer wel tof, vooral omwille van het feit dat hij met ‘craft’ eerder onverwachte realisaties probeert te creëren. Ook toont hij zich iets poëtischer, iets beeldender, in vergelijking met de meeste Belgische ontwerpers, bijvoorbeeld in de Mutation Series, de zetel met ballen.”
“Ook Studio Simple (het bureau achter het Gentse ontwerperskoppel Ann Vereecken en Jeroen Worst) is volledig mijn ding. Want zoals hun naam het stelt, zijn ook zij steeds op zoek naar eenvoud: hoe objecten creëren die zo licht mogelijk in de wereld staan? Steeds met het nodige respect voor de natuurlijke materialen, zoals bijvoorbeeld de snijplank met de boomschors er nog aan. Prachtig toch?”