1. Van metselen en houtbewerking tot Woven
2. Ontwerpen over de grenzen heen
3. Mooie merken die inspireren
4. Ruimte in een ruimte
5. Een blik op de toekomst
Grenzeloos
“Woven was voor mij een openbaring. Het maakte me duidelijk dat ik méér nastreefde dan enkel meubelmaken.”“Woven was voor mij een openbaring”, meent Bram.
“Het illustreerde mijn interesse voor meubelmaken, maar het maakte voor mij ook ineens duidelijk dat ik nog ‘iets anders’ nastreefde. Ik wou ontwerpen in de breedste zin van het woord. Tijdens een stage die ik liep bij Fabiaan Van Severen, ontmoette ik diens zoon Mattia, die overigens ook Interieur had gevolgd aan het KASK. Hij motiveerde me om net zoals hem nog een extra opleiding te volgen.”
“Mijn eerste optie was om Mode & textiel te volgen aan de Artesis Hogeschool in Antwerpen. De opleiding leek me echter iets teveel gefocust op slechts één aspect, terwijl ik net vanalles wou doen. Met nog andere opties, onder meer in Denemarken, besloot ik uiteindelijk te kiezen voor een vier jaar durende opleiding aan de Designacademy Eindhoven. De algehele manier van werken, waarbij vrijheid centraal staat, sprak me dusdanig aan dat de keuze gauw gemaakt was.”
Nederland vs. België
“In Nederland lijkt men iets meer voeling te tonen met concepten en beeldende kunst, en wordt alles gestuwd vanuit een eerder poëtische manier van denken”, meent Vanderbeke. “Een element in de ruimte kan al bekoren, het moet niet altijd even praktisch zijn, terwijl men in Belgische opleidingen doorgaans focust op functie. Designers lijken in België, op een paar uitzonderingen na, iets ‘industriëler‘ te werk te gaan.”
“In België werken de meeste designers iets meer ‘industriëler’, terwijl men in Nederland een eerder poëtische manier van denken hanteert.”“In Eindhoven probeert men omgekeerd een heel abstract iets een functie te geven, met de focus op craftmanschip. In die optiek ben ik blijkbaar een ‘halve Hollander’. Immers, ook mijn manier van werken is iets meer experimenteel, telkens gestart vanuit een fascinatie.”
“Een ander verschil met België is dat, waar de scholen in België vaak een platform bieden voor de aspirant-designers, het initiatief in Nederland door de studenten zélf wordt genomen. Heel veel studenten produceren al tijdens hun opleiding zelf designs, of gaan een samenwerking aan met bedrijven. In België lijken de meeste ontwerpers-in-opleiding angstig voor de echte wereld.”
“Dit jaar heb ik ook mijn eigen ruimte op Sectie C, een grote ruimte waar ruim 100 designers, maar ook fotografen, kunstenaars en muzikanten, hun atelier hebben, een broeihaard voor creatievelingen zeg maar. Altijd hangt er wel een mogelijkheid tot samenwerking in de lucht.”