Technologische productieprocessen evolueerden in de naoorlogse periode veel sneller dan voorheen, zo snel zelf dat er op tijd en stond producten werden gerealiseerd waarvan men het nooit voor mogelijk had geacht dat deze werkelijkheid zouden kunnen worden. De Louis Ghost stoel uit 2002 is er zo eentje van. Hoewel het materiaal het toeliet, bleek het een gewaagde zet van designer Philippe Starck om een Louis XVI-geïnspireerde stoel in doorzichtig en kleurrijk polycarbonaat te realiseren. Het onmiskenbare contrast tussen de elementen uit vervlogen tijden met het doorzichtige kunststof maakt dat we nu al, nog geen 15 jaar na z’n lancering, kunnen spreken van een heuse designklassieker.
Compromisloos
De Louis Ghost stoel maakt iets los bij mensen. Je kan niet blauw-blauw blijven toekijken. Je bent ofwel voor, ofwel tegen, geen compromissen. Dat niet iedereen fan is van zwaar aanvoelende, hoogdravende Franse barok (waarop het ontwerp is geïnspireerd), is logisch. Denk maar aan Versailles. Maar een geherwaardeerde variant in transparant plastic? Is dat niet wat goedkoop? Is dat ironische contrast geen brug te ver?
Klaarblijkelijk niet, want het buitenbeentje doet het nu toch al heel wat jaren erg goed op de verkoopsrankings van het Italiaanse Kartell. Velen gingen blijkbaar overstag en hebben net als menig monarch tijdens de Franse Revolutie hun hoofd (en hun hart) verloren aan Louis Ghost. Toen de stoel in 2012 z’n tiende verjaardag vierde, stond de teller op anderhalf miljoen verkochte exemplaren (1.500.000!). Het maakte Kartell tot ’s werelds meest vermaarde producent van transparant meubilair, de magiërs in kunststof.
Oud versus nieuw
Philippe Starck:“Het universele succes van Louis Ghost vloeit niet voort uit het ontwerp, maar uit het collectieve geheugen. De stoel werd geproduceerd door ons collectief onderbewustzijn en is het natuurlijke resultaat van ons verleden, heden en toekomst.”
Naast de gewaagde keuze voor transparant krasbestendig kunststof, was de realisatie ook technologisch gezien een huzarenstukje: het ontwerp was een van de eerste die werd spuitgegoten in slechts één enkele mal. Wel was het design van Starck niét de eerste stoel in transparant polycarbonaat. Die eer was weggelegd voor La Marie (2000 – op de foto hieronder links te zien). Waarom de Louis Ghost dan meestal instant opduikt in het collectieve geheugen wanneer we denken aan doorzichtig meubilair, is eenvoudig. In plaats van te gaan voor modern minimalisme, zoals het geval was bij La Marie, besloot Starck te kiezen voor de combinatie met elementen uit het verleden. Een berekende zet die ook Ludwig Mies van der Rohe 73 jaar eerder heel wat succes opleverde (met de Barcelona Chair). Net als vele andere ontwerpers overigens…
Ook het feit dat mensen tegenwoordig ook vaak ‘kleiner’ wonen, draagt bij aan het succes van de transparante stoel. Doordat het ontwerp licht doorlaat, voegt hij ook geen extra zwaarte toe aan een kleine woon- of eetruimte, die dan ook niet snel te druk of chaotisch gaat aanvoelen.
Eigenschappen
Het ontwerp combineert hoekige armsteunen met een ovalen ruggensteun, die ietwat lijkt te refereren naar vrouwelijke rondingen. Gezien de materiaalkeuze kan de duurzame Louis Ghost ook perfect buiten worden gebruikt. Qua kleurvarianten kan je gaan voor Crystal Green, Ice Blue, Smoke Grey, Straw Yellow, Sunset Orange, Glossy Black en Glossy White. En volledig transparant (Crystal) dus.
De zitschaal van de Louis Ghost bevindt zich op een hoogte van 48,5 cm, de ruggensteun reikt tot 90,5 cm.
Varianten
Naast Louis zijn er ook nog andere leden binnen de Ghost-familie. Zo is er ook nog een versie zonder armleuningen, Victoria Ghost, de Charles Ghost-krukken, de Francois Ghost-spiegel en de Lou Lou Ghost, de kinderuitvoering van de Louis Ghost.
Op geregelde tijdstippen wordt er ook hevig geëxperimenteerd met het ontwerp. Zo werd Louis Ghost tijdens het Salone del Mobile in 2009 uitgebracht in een roze versie, om de 50ste verjaardag van de meest gekende kinderpop te vieren.