Alessi toont zich al sinds jaar en dag een firma die vakmanschap hoog in het vaandel draagt bij de ontwerpen. “Maar dit hoeft niet te betekenen dat we moedwillig de ogen gesloten houden voor nieuwe productietechnologieën”, vertelt een gemoedelijke Alberto Alessi, directeur van het gelijknamige bedrijf, ons tijdens de voorbije uitgave van de Biennale Interieur.
“Uiteraard moeten de baten opwegen tegenover de kosten. Zo gebruiken we het 3D-printen, een technologie in opmars, momenteel enkel bij het ontwerpen van prototypes. Het driedimensionaal printen van voorwerpen is tegenwoordig ook mogelijk in metaal, wat velen nog niet weten. Helaas is de kostprijs nog te hoog om de volledige productie van Alessi-artikelen hier op te enten. Al houden we de evolutie nauwgezet in het oog! Immers, de vormvrijheid voor onze ontwerpers neemt door middel van deze technologie toe, terwijl er minder materiaal verloren gaat in vergelijking met het klassieke productieproces.”
Outsourcing
Alberto Alessi:
“Ik denk er niet aan om het bewerken van metaal – waar de roots van Alessi ligt – te outsourcen, ook al houdt de crisis hevig huis. De kwaliteit die wij realiseren, kunnen we ook nergens anders bekomen.”
“Momenteel denk ik er niet aan de productie waar onze roots ligt (het vormen van metaal) ooit te outsourcen”, klinkt het bij de 68-jarige Alessi. “Zelfs al houdt de crisis hevig huis. Immers, de kwaliteit die we zelf realiseren, kunnen we nergens anders bekomen. Wat de andere materialen betreft, is dit een ander verhaal. Zo wordt het Alessi-porcelein geproduceerd in Duitsland, Portugal en Turkije, terwijl het glaswerk voornamelijk wordt gefabriceerd in Polen en andere Oost-Europese landen.
“Hoewel het plastic naast Frankrijk en China ook in Italië vorm krijgt, gebeurt dit niet bij Alessi zelf”, vertelt Alberto als derde generatie binnen deze onderneming. “Of ik voorstander zou zijn van een ‘Made in Europe’-label? Dat spreekt voor zich!”, klinkt het overtuigd. “Een big issue, gezien de verschillen tussen de posities van de EU-lidstaten onderling. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het een grote stap voorwaarts zou zijn mocht iedereen opgelegd worden het land van oorsprong op een product te plaatsen.”
Minder nieuwe producten per jaar
Het is een traditie zonder weerga: elk jaar opnieuw lanceert Alessi twee nieuwe reeksen van producten, innovaties die telkens goed blijken voor zo’n 10 % van de totale verkoop. “We voelen echter aan dat het opportuun is minder nieuwe producten te lanceren”, meent de flamboyante roerganger van de Italiaanse firma. “Een moeilijke denkoefening, gezien de sectormomenten in januari en september ons als het ware verzoeken telkens een nieuwe collectie te lanceren.”
De goede verstaander begrijpt dat de lancering van nieuwe collecties doorheen het jaar blijft, maar dat deze hoogstwaarschijnlijk minder producten zullen bevatten. “Tot twee jaar terug lanceerden we jaarlijks zo’n 70 à 80 nieuwe producten. Dat aantal hopen we te reduceren tot een 50-tal. Het ondernemersklimaat is minder gunstig dan voorheen, waardoor we ons opnieuw toespitsen op onze essentie: het vormen van metaal”, zo besluit Alessi