Na Tom Dixon in 2014 is het dit jaar ontwerper Oki Sato van designstudio Nendo die de award voor ‘Maison & Objet Ontwerper van het Jaar’ wist binnen te rijven. Een bekroning voor iemand die met partnerships met vermaarde firma’s als Walt Disney, Louis Vuitton, Puma, Kartell en Axor wel de absolute man van het moment lijkt.
Nendo
Oki Sato (Nendo):
“Als je door de telefoon een kind kan warm maken voor een bepaald ontwerp, dan heb je het ideale product. Want, het gaat niet om de vorm of kleuren van een product, maar om de idee die achter het product schuilgaat die het succes bepaalt.”
Het credo achter Nendo, wat zoveel betekent als het ‘modelleren van klei‘, is om de flexibiliteit en vrijheid te worden gegund om zichzelf telkens heruit te vinden. Het bureau is zowat in iedere tak van ontwikkeling actief (grafische vormgeving, industrieel ontwerp, meubeldesign, interieur en architectuur) en streeft ernaar een blend van al deze verschillende subcategorieën te bekomen.
“Als je door de telefoon een kind kan warm maken voor een bepaald ontwerp, dan heb je het ideale product”, zo meent Sato. “Want, het gaat niet om de vorm of kleuren van een product, maar om de idee die achter het product schuilgaat.”
Dit verklaart ook ineens waarom zoveel van de Nendo-ontwerpen relatief minimalistisch en eenvoudig van aard zijn, waarbij al het overbodige aan producten zonder pardon overboord wordt gegooid.
Over het “!”-moment en de kracht van water
Tijdens de jongste uitgave van Maison & Objet, afgelopen september, verklaarde Sato dat hij er enorm kan van genieten mensen dat “!”-moment te kunnen schenken. Op verzoek van de organisatie creëerde hij voor de Trend Exhibition space (rond het thema “Words”) een installatie waarbij hij naar eigen zeggen een hommage bracht aan de talloze manieren om neerslag mee uit te drukken in de Japanse taal.
Nendo koos enkele deze begrippen uit en probeerde deze voor te stellen in wat lijkt op 20 acryl waterflessen. Hoe hij het deed, was ons een raadsel, maar hij slaagde er inderdaad in verschillende neerslagtypes te capteren, van een druppeltje dat van een blad afvalt, tot een sneeuwvlokje.
Naast deze expositie was ook de LampShower een recent ontwerp van Nendo waar water centraal staat. Dit Hansgrohe Axor-product valt op door het combineren van licht en water. Hierdoor krijgt de douchebelevenis een volledig nieuw extra cachet. Opvallen doet de LampShower sowieso, niet enkel door de integratie van licht, maar ook door de opvallende chroom behuizing, die overigens ook kan vervangen worden door gouden optiek of een zwarte variant.
Chocolatexture & Chez Colette
Als Maison & Objet Designer van het Jaar zet Sato z’n schouders zowel onder het exposé Chocolatexture tijdens de beurs als de pop-up store Colette (Rue Saint-Honoré 213 in Parijs) tot 5 februari.
Bezoekers van Chocolatexture kunnen zich in een loungeruimte 9 door Sato zelfgemaakte chocolaatjes laten welgevallen. Wie ook zo’n setje van chocoladen kubusjes tot de zijne hoopt te rekenen, moet tijdens de beurs zeker richting de Nendo lounge rennen!
In Colette vind je quasi alles wat hip & trendy is, van speelgoed tot magazines, van meubilair tot juwelen en luxeproducten. De echte hipster kan ook de waterbar op het gelijkvloers eens bezoeken.