Gezien zijn nog steeds sterke vertegenwoordiging in tal van modeblaadjes en hippe inspiratiespots op platformen zoals Pinterest en Houzz, lijkt het haast niet te geloven dat het initiële ontwerp van deze Eames DSW Dining Chair al ruim een halve eeuw terugreikt. In al die jaren is de Eames Dining Chair geëvolueerd tot een van de meest geroemde, maar tegelijk ook een van de meest gekopieerde ontwerpen uit de geschiedenis.
1. International Competition for the Design of Low-Cost Furniture
2. Van metaal naar glasvezel
3. Europese licentie
4. Kenmerken van de originele stoel en de herinterpretaties die eruit voortvloeiden
Wedstrijd voor low-cost meubilair
We keren terug naar de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog, waar men meer nog dan voorheen op zoek ging naar functioneel meubilair met ook een esthetische meerwaarde. Meubels hoorden duurzaam en mooi, maar vooral ook niet te prijzig te zijn, en dus organiseerde het Museum van Modern Art in New York de ‘International Competition for the Design of Low-Cost Furniture’. De uiterste datum voor het aanleveren van inzendingen was 31 oktober 1948.
Dat het designduo Charles & Ray Eames innovatieve technieken niet schuwde, blijkt uit het feit dat ze voor het bevestigen van de rubberen schokdempers langs de onderzijde van de zitschaal het zogenaamde ‘electronic bonding‘ hanteerde. Deze toendertijd revolutionaire technologie liet de ontwerpers toe om met radiogolven warmte over te brengen op het synthetische bindingshars, om het hout met het metaal te verbinden, zonder het risico dat het hout van de poten zou beschadigd raken.
Hoewel de eerste prijs in de categorie zitmeubelen uiteindelijk naar een ontwerp van Don R. Knorr & Professor Georg Leowald zou gaan, wist het ontwerp van Eames, ‘La Chaise’, bij de bekendmaking begin 1949 toch indruk te maken, met een gedeelde tweede prijs tot gevolg.
Charles Eames:“The role of the designer is that of a very good, thoughtful host anticipating the needs of his guests.”
De jury, waaronder ook Ludwig Mies van der Rohe, loofde het design doordat je deze metalen stoel en vooral het onderstel kon aanpassen aan de eigen verlangens & behoeftes. Eames zelf streefde er naar eigen zeggen naar een antwoord te kunnen bieden op wat iedereen verlangt van een stoel: ‘een simpele, gracieuze vorm, passend voor ieder lichaam & iedere ruimte‘.
Het hoeft niet gezegd dat de latere gelijkaardige ontwerpen, waaronder ook de DSW, zouden voortborduren op de sterktes van La Chaise.