1. Over opleiding, ondernemen & creëren
2. Correcte materiaalkeuzes en het belang van logistiek
3. Het Henry van de Velde Label en belevingsgroepen in plaats van doelgroepen
4. Projecten & architecten tegenover de klassieke retail
5. Biënnale Interieur en Gin Belet
Biënnale Interieur
Op jonge Belgische designers oefent de Kortrijkse Biënnale Interieur een enorme aantrekkingskracht uit, ook op Stijn. Maar zoals gezegd moet er ook sales worden gegenereerd om uit de kosten te raken.
“Hoewel sommigen me vooraf waarschuwden dat dit niet zou gebeuren, slaagde ik er door de Interieurbeurs toch snel in te verkopen, zowel nationaal als internationaal. Ik had het geluk dat twee contactpersonen, eentje uit Washington, eentje uit Maastricht, me zijn komen aanspreken, wat de poort naar projecten in het buitenland voor me opende.”
Voor heel wat jonge beloftes, die veel in hun mars hebben, maar nog alles hebben te bewijzen, ligt de financiële drempel voor zo’n beursdeelname echter te hoog.
“Precies om deze reden startten Jules Dobbels (KAADR, producent van exclusieve high-end fotokaders) en ikzelf het project ‘GIN BELET'”, vertelt Stijn. “Met de bedoeling om kunst, design en muziek samen te brengen.”
Zo was er tijdens Interieur onder meer ‘GIN BELET @OL3’, waar de twee initiatiefnemers in een statig herenhuis in de Overleiestraat 3 in Kortrijk jonge designers met gevestigde waardes in één pand verenigden, zonder dat men hier enorme bedragen diende voor neer te tellen.
Is er ‘Gin Belet’?*
* West-Vlaams voor ‘Stoort het niet?’
Ter gelegenheid hiervan lieten Stijn & Jules ook speciaal een artisanale gin brouwen, de ‘gin belet‘.
“Een gin zonder gestes, gemaakt om puur te drinken, als een likeur”, zo klinkt het. Deze gin werd tijdens de Biënnale zo goed ontvangen, dat het succes de verwachtingen intussen ruimschoots overstijgt. Je kan hem vinden in specifieke gincafés zoals Viva Verne in Roeselare en restaurants zoals Va et Vient van chef Matthias Speybroeck, maar ook in het buitenland – ‘Paris has fallen’ – kan men de gin smaken.
“Al is het zeker niet zo dat ik nu resoluut een ander pad ga bewandelen, neen, design is en blijft m’n passie!”
Wie de ontwerpen van Stijn zelf wil ontdekken, kan zeker ook een kijkje nemen op de website van Pinscher, het label achter deze beloftevolle Belgische designer!