Stijn D’hondt (Pinscher): “Meubilair moet meegroeien met de verschillende fases van het leven”

Stijn D’hondt (Pinscher): “Meubilair moet meegroeien met de verschillende fases van het leven”

1. Over opleiding, ondernemen & creëren
2. Correcte materiaalkeuzes en het belang van logistiek
3. Het Henry van de Velde Label en belevingsgroepen in plaats van doelgroepen
4. Projecten & architecten tegenover de klassieke retail
5. Biënnale Interieur en Gin Belet

Over projecten & architecten vs. klassieke retail

Aan idolatrie binnen de designwereld doet de jonge designer naar eigen zeggen niet mee.
“Heel bizar, ik laat me eerder inspireren door andere branches, zoals gastronomie, maar ook de technologische sector of de automotive. Dat kan gaan om de manier van denken & interpreteren, maar evenzeer om het gebruik van materialen.”

“Brancheoverschrijdend denken is essentieel, want ook de designsector staat voor enorme uitdagingen. Uit de klassieke retail kunnen we leren dat, wie er niet in slaagt zich te heroriënteren naar de huidige tijdsgeest, mogelijk in zwaar weer terecht komt. Voor zover mijn ervaringen reiken, lijkt het wel of interieurarchitecten de rol van de retail overnemen, vandaar ook dat het businessmodel van Pinscher op deze peiler is geënt. Mensen tonen zich minder geneigd enkel een product te kopen in de winkel, ze willen een sfeer, een totaalbeeld, en dat is iets wat vooral architecten hen kunnen bieden. Designshops ontberen vaak een eigenheid in assortiment. Welke interieur- of decoratiezaak je ook binnenstapt, meestal is het meer van hetzelfde. Overal dezelfde assortimenten, dezelfde producten. Terwijl de consument net schreeuwt om ‘unieke’ producten, die zijn of haar persoonlijkheid reflecteren.”

“Iemand met een oeverloze fascinatie voor stoelen, mag me altijd contacteren. Samen kunnen we uitdokteren hoe we praktische hindernissen kunnen overwinnen bij de realisatie ervan.”

Naast het richten op de projectmarkt en de aansluiting met interieurarchitecten, hoopt Stijn het Pinscher-businessmodel binnen afzienbare tijd ook over te zetten op andere producten.
“Tapijten, en zeker ook stoelen zijn een mogelijkheid”, aldus Stijn. “Iemand die gigantisch gepassioneerd is door stoelen, mag me altijd contacteren. Samen kunnen we uitdokteren hoe we de stoel van functie kunnen doen wijzigen, hoe we hem flatpack kunnen verpakken, en hoe we andere hindernissen kunnen overwinnen.

Look & feel van producten

Hoewel hij de klassieke retail weinig warme gevoelens toedicht, hebben ze volgens Stijn toch zeker één dikke streep voor: de klant kan er de look & feel van een product ontdekken. Zou een eigen Pinscher-showroom, waar de architect met zijn klant kan langskomen, dan geen goed idee zijn?
“Ik weet niet of dat als label alleen haalbaar is, maar als gemeenschappelijk project van verscheidene, complementaire labels, merken die hetzelfde DNA uitstralen, acht ik dit wel mogelijk”, aldus Stijn. “Dat was eigenlijk ook de bedoeling van ons project, Gin Belet: mensen de mogelijkheid bieden de look & feel van verschillende complementaire ontwerpen te ontdekken in één setting.”

Pages: 1 2 3 4 5

About The Author

Gauthier vervoegde de Niwzi-ploeg in de herfst van 2014. Als liefhebber van al wat mooi is, stond het in de sterren geschreven dat hij Decozine.be onder z’n hoede zou krijgen, al weet hij ook technologische snufjes wel te appreciëren. Een ding is zeker: het koffietoestel zal nooit lang werkloos blijven met Gauthier in de buurt!

Lees ook