1. De aanloop: het opleidingstraject van de jonge designer
2. Het eerste succes, de eerste ontgoocheling
3. De samenwerking met Lieven Musschoot
4. Het internet als katalysator van koerswijzigingen: open source-ontwerpen
5. Sommige bedrijven maken al 50 jaar hetzelfde!
Design, een harde wereld om je plek in te verdienen
“Design is sowieso een enorm harde wereld om je plek erin te vinden. En eventuele ontgoochelingen vallen voor een groot deel ook deels toe te schrijven aan de onwetendheid van designstudenten. Je droomt ervan om puur op royalties veel geld te verdienen, door de productie bij een bepaald bedrijf onder te brengen. Bedrijven komen na je studies niet bij horden op je af om een collectie te mogen produceren. Je moet al een paar jaar bezig zijn om je plaats te verdienen, met je naam als referentie. Precies om deze reden was de Tjirp-deurstopper als eerste succesje ook zo belangrijk: m’n naam viel een eerste keer. Veel beginnende ontwerpers denken echter dat deze naambekendheid vanzelf komt, maar er gaat tijd en vooral ook veel werk over!”
De jongeling heeft er intussen ook al een aantal projecten opzitten die hij samen met interieurarchitect & productdesigner Lieven Musschoot realiseerde. Het was laatstgenoemde die de eerste stap zette en contact opnam met Cas.
“Een van de voordelen van de samenwerking met Lieven is, dat men zijn gevestigde credibiliteit ook onbewust overhevelt naar mij.”“Hij was op zoek naar iemand met wie hij niet enkel kon samenwerken op vlak van vormgeving, maar ook wat betreft de techniciteit van de eigenlijke productie van een ontwerp, iets wat echt ook mijn ding is. Tegenwoordig werken we heel veel samen, het partnership is een tandem die ongeacht het leeftijdsverschil – Lieven is tweemaal zo oud als ik – perfect & dynamisch loopt. We pitchen onze ideeën ook steeds aan elkaar door, met meestal interessante gevolgen. De samenwerking wérkt, langs twee kanten.”
Succes op jonge leeftijd kan bij sommigen die al jaren de barricades proberen te bestormen, de ogen uitsteken, of op z’n minst tot vreemde reacties leiden. “Het voordeel van de samenwerking met Lieven is, dat men zijn credibiliteit ook onbewust overhevelt naar mij. Soms vragen ze wel eens: ken jij daar wel iets van? Maar meestal slaag ik er snel in hun scepsis te overwinnen, vooral door m’n enthousiasme en technische bagage. Ik ben van mening dat je kansen moet afdwingen, en dat probeer ik dan ook te doen.”