1. De aanloop: het opleidingstraject van de jonge designer
2. Het eerste succes, de eerste ontgoocheling
3. De samenwerking met Lieven Musschoot
4. Het internet als katalysator van koerswijzigingen: open source-ontwerpen
5. Sommige bedrijven maken al 50 jaar hetzelfde!
Het eerste commerciële project
“In 2013 kwam ik met een idee voor een deurstopper op de proppen, een ontwerp dat spontaan evolueerde naar de vorm van een vogel: TJIRP.”Onder het label ‘KASK Design Affairs‘ motiveert de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten ieder jaar opnieuw haar studenten om met een ontwerp naar buiten te komen. “Essentieel is hierbij dat je moet proberen alles te bolwerken: wat is je business strategie, hoe ga je een ontwerp vermarkten, waar produceer je een ontwerp het best,… In 2013 kwam ik met een idee voor een deurstopper op de proppen, een ontwerp dat spontaan evolueerde naar de vorm van een vogel. Tjirp was geboren. Deze deurstopper werd snel opgepikt, het succes was ongezien. Praktisch kwam er echter heel wat bij kijken en de vraag oversteeg de haalbaarheid voor het label, waarna ik alles in eigen beheer voortzette. Het was het eerste en totnogtoe enige commerciële ontwerp waarbij ik alles zelf deed, een super-ervaring!”
“Je verwachtingen zijn als ontwerper hooggespannen, zeker bij je eerste realisatie, en als het uiteindelijke product er dan niet uitziet als verhoopt, ben je vanzelfsprekend ook ontgoocheld.”Maar ook het risico op deceptie loert steeds om de hoek. “De kans op ontgoochelingen is er altijd, en dat was bij de deurstopper niet anders. Waar ik de eerste 60 stuks zelf maakte in het atelier, liet ik de daaropvolgende 150 exemplaren fabriceren in een bedrijf. Je verwachtingen zijn hooggespannen, en als het resultaat er dan niet uitziet zoals je beoogt, ben je vanzelfsprekend wat ontgoocheld, zeker wanneer het gaat om je eerste ontwerp. Maar intussen kan ik wat beter relativeren, het zijn nu eenmaal dingen die gebeuren”, meent de nuchtere ontwerper.